U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Wat is Dry Needling

Dry Needling is een behandelmethode waarbij een dunne naald gebruikt wordt om de pijnlijke locaties in spieren direct aan te prikken. Deze pijnlijke locaties kunnen zijn ontstaan in het verleden als gevolg van een ongeval of een val, of ander trauma, waarbij de directe gevolgen wel zijn verdwenen, maar waarbij er een rest achterblijft, latente pijnpunten, in het lichaam die het normale bewegen door plotselinge rek, trek, druk of lichamelijk en geestelijke stress negatief kunnen beïnvloeden, zodat er pijnpunten in de spieren kunnen ontstaan die  actief worden. We spreken dan van actieve pijnpunten of actieve triggerpoints.

Met de Dry Needling Systems behandelmethode proberen we met een speciale dunne naald de actieve triggerpoints die zijn ontstaan in uw spieren aan te prikken. De dunne naald zorgt ervoor dat de spier een reflex toont: de spier spant zich kort aan en ontspant zich daarna. De verkramping wordt hiermee opgeheven, waardoor uw pijn verdwijnt en de spierfunctie verbetert. Dry Needling is een zeer veilige en zeer efficiënte methode waar veel mensen baat bij hebben.

Na de behandeling kunt U last hebben van een trekkerig, moe en zwaar gevoel in de behandelde spieren. Dit is normaal en trekt in de loop van 24-uur na de behandeling geheel weg. Wel is het aan te reden de behandelde spier(en) op de dag van de behandeling niet te zwaar te belasten.

Triggerpoints bestaan uit spiervezels die een hogere basisspanning hebben dan de spiervezels om hen heen, waardoor U pijn kunt ervaren bij belasting. Wanneer je met de vingers drukt op een triggerpoint dan is de pijn meestal direct herkenbaar.

Maar hoe uiten triggerpoints zich nog meer?

• Pijn en/of stijfheid in een spier
  • Het niet goed kunnen bewegen van gewrichten (bijvoorbeeld de schouder)
  • Verminderde kracht in de spieren (bijvoorbeeld in de rug)
  • Anders bewegen door pijn
  • Tintelingen in armen en benen
  • Hoofdpijn en/of duizeligheid

Na een gesprek en gericht onderzoek kan de fysiotherapeut / dry needling expert uw klachten in kaart brengen. Uw spieren worden hierbij nader onderzocht of die mogelijk triggerpoints bevatten en of deze triggerpoints met Dry Needling te behandelen zijn. Dry Needling is onder anderen een geschikte behandelmethode bij verschillende rugklachten.

Het inbrengen van het naaldje in de huid voelt u in principe wel. Dit komt, omdat de huid voorzien is van veel gevoelsreceptoren. Is de naald eenmaal door de huid heen dan voelt U niets meer van de naald totdat deze een triggerpoint aanprikt, dan ontstaat er een kleine 'aanspanning' in de spier (de twitch) wat een kortdurend samentrekking van de spier. Dit roept bij de meeste mensen de eerste keer een kleine, logische, schrikreactie op. Zoals al eerder vermeld is kan de behandelde spier na de behandeling wat trekkerig, moe en zwaar aanvoelen. Dit trekt in de periode na de behandeling geleidelijk aan weg.

Gaat u akkoord?